The smolder

Jag såg någon som hade klottrat PEASE på väggen vid Åkeshovs station. Vilket antiklimax att jobba jättelänge med en graffitimålning och sen upptäcka att man har stavat fel när man är klar. Siktade på fred men hamnade lite närmare ärtor. Så kan det gå.

Jag fick lite inspiration när jag observerade några killar som såg ut att vara typ 15 år på tunnelbanan. De pratade i telefon om rapporter och skatter och gjorde den typiskt manligmodell-minen: ”jag har hela världens bekymmer på mina axlar”. Jag fick så mycket inspiration att jag skrev en liten dikt:

Barn i vuxenkläder. Leka entreprenör och ansvarstyngd. Lyfter fram sina bästa sidor, stryker bak sina frisyrer. Vuxna i barnsliga kläder. Leka grafisk designer och spontan. Glider fram över kriserna. Sop-sorterar bort demonstrationerna.

I filmen Trassel är det prinsens främsta vapen att göra den där bekymrade minen som på engelska kallas ” the smolder”.

http://www.youtube.com/watch?v=K0Re-KecYd4

Tre män som gör ”the smolder”

27bf6a20599aeab5056311af22bce8a0 Carl-Philip-ibl images

Fredliga ärtor på er!

Kommentera

