7 anledningar till att sticka

Wow wantar

1. Stressa ner

Stickning är en monoton syssla som är otroligt bra mot stress.

2. Tålamod

I vårt samhälle går allt så snabbt. Att ens orka läsa en hel tidningsartikel utan att bli avbruten eller kanske framförallt avbryta sig själv med att göra och tänka på något annat är ganska ovanligt (i alla fall är det så för mig). Tålamod känns inte heller som en så hyllad egenskap. På arbetsintervjuerna tror jag nästan ingen som lyfter fram tålamod som sin bästa egenskap. Det är lättare att se det positiva i snabba egenskaper ”kreativ”, ”stresstålig” och ”innovativ”.

3. Det är en portabel hobby

Jag har alltid en stickning med mig i turnébussen. Under 80’s live har jag fått till två halsdukar, en tröja och ett par handledsvärmare. På Christmas night stickade jag ett par enorma sockor till pojkvännens enorma fötter.

4. Du lär dig uppskatta kvalitet

Kvalitet tar tid. En stickad tröja borde ta åtskilliga timmar att göra. Tänker man dessutom in kedjan från får till färdig produkt är tidspannet enormt. Jag drar mig för att köpa en stickad tröja på HM för 99 kronor. Det känns inte alls så lockande när man kan välja materialet själv. När man stickar och köper dyrt kvalitetsgarn förstår man att en sån billig tröja garanterat har utnyttjat någon i kedjan (miljön eller människor). Billig och snabb tröja = ond tröja. Dyr och långsam tröja = bra tröja

5. Du ser framstegen

Jobb ger ofta flummiga resultat. Siffror, ord och saker som alltid kan förbättras. När är något klart egentligen? I mitt jobb också: En skiva, en låt kan alltid ändras lite till det bättre. Hur många evighetsskivor finns inte i folks hemmastudios? Därför är stickning så tillfredsställande! Man ser hela tiden var man åstadkommer. I slutet av bilresan har man en vante, i slutet av filmen har man en tröjärm!

6. Du får bestämma själv

Du har all frihet att göra ditt drömplagg. Kräver lite teknik såklart men sen är det bara att köra! Ränder, slätt och bubbligt. Det kan bli för hemskt men det kan också bli askul!

7. Du delar

Det här är nog inte en anledning för alla men jag gillar att lära mig något gammalt vetande som annars kanske skulle gå till spillo. Dessutom finns det otroligt mycket trevligt folk med massa kunskap som frikostigt delar med sig. Tredje grejen är att du har presenter att ge/dela med folk du gillar. Tummen upp för delande!

One thought on “7 anledningar till att sticka

Kommentera

