Ilska

Jag är arg. Jättearg. På samma sak som jag blev arg över när jag var 15 år och först läste om alla gifter som är godkända och livsfarliga.
För hur kan det vara så att det är konsumentens ansvar att leta upp om en produkt jag köper innehåller hormonstörande, cancer och allergiframkallande kemikalier och ämnen? Hur kan det fortfarande inte finnas lagar som förbjuder industrier att tillverka farliga saker? När det GÅR att tillverka till exempel plast utan det hormonstörande ämnet Bisfenol A. Det GÅR att tillverka schampo utan Allergiframkallande ämnen osv osv.

Jag har gjort ett register över olika ämnen under en ganska lång tid nu. Ibland sätter jag mig ner med en tvål eller något jag har hemma och kollar upp allt som står på baksidan. Jag kollar också ämnena som är helt ok. Jag har samlat en massa info och tips på hur man kan kemikaliebanta sitt hem så nu tänkte jag starta en liten sån serie (Giftjakten) över vad man kan göra för att slippa bomba sin kropp med ämnen som vid låga doser gör att grodor t.ex. byter kön.

Här kommer det första två tipsen.

1. Ät inte vindruvor.De är besprutade mellan 8-11 gånger innan de når affären.

2. Dessa kan vara de viktigaste varorna att byta till ekologiska: (enligt bland andra naturskyddsföreningen)

Bananer

Kaffe

Mejerivaror

Kött

Potatis

Kakao

One thought on “Ilska

Kommentera

