5 Sevärda Frankofilmer

Här kommer 7 franska filmer att äta ost till. Vin går också bra.

1. Amelie från montmartre

Alla har sett den men den är hopplöst franska romantiskt charmig. Jag blir alltid glad och längtar efter att vara lite udda när jag sett den här filmen. Typ dekorera folks cyklar med pappersblommor och skriva små hemliga meddelanden att lägga i folks skor typ.

2. Brodeuses (Sequins)

På engelska heter den A common thread. Det är en väldigt långsam och väldigt vacker film. Perfekt om man bara vill mata ögonen. Extra kul är det om man gillar extremt rödhåriga huvudrollsinnehavare och hantverk. Hela filmer dryper helt fantastiska broderier. Sjukt tålmodigt!

3. Populaire

Charmig romantisk komedi som utspelar sig på femtiotalet och handlar om en sekreterare som ställer upp i en ”Speed typing contest”, alltså vem som kan knappra fortast på sin skrivmaskin. Det här tyckte jag var lite kul så jag kollade upp det här. Tydligen en tävling som fortfarande pågår fast nu på moderna tangentbord!

4. The intouchables

Jättego film där vit rullstolsburen överklass möter svart stökig förortsbo. Asbra film!

5. Kvinnorna på sjätte våningen

Lite samma tema som förra filmen. Spanska hembiträden lever ett jättekul men knapert liv och möter den rika lite nervöse VD:n monsieur Joubert. Kul kombo! Spanjorskorna är supersköna!

3 thoughts on “5 Sevärda Frankofilmer

  1. Åh, tack för tips. Jag älskar fransk film och har bara sett två av filmerna på din lista. Mitt tips tillbaka är Små vita lögner http://www.imdb.com/title/tt1440232/ som jag tyckte var super med ett medelålders kompisgängs relationspratande och ätande, samtidigt som de firar semester på fantastiskt ställe (och deras kompis är döende). Ja, se den om du inte sett.

Kommentera

