Börjar i badrummet

Giftjakten är igång. Mitt mål är att minimera gifterna i mig och mitt hem. Jag börjar med (tillsammans med städskrubben) den största boven: Badrummet. Här lurar de riktiga värstingarna: hormonstörande ämnen, cancerframkallande ämnen, allergiframkallande ämnen. Inte konstigt att barn blir mer och mer allergiska och att vi får svårare att bli med barn överhuvudtaget. Att byta alla produkter med erkänt dåliga ämnen är ganska dyrt. Så för mig är målet att byta mot ett bättre alternativ så fort något tar slut. Varje produkt har sina egna risker så jag tänkte ta några i taget. Just nu håller handtvål och duschtvål.

Tips! Generellt kan man säga att det som man sköljer av kroppen är mindre farligt än t.ex hudkrämer som ska tränga in i huden. Balsam och handtvål är båda två ofta riktiga bovar fast då lite bättre än t.ex body lotion om man nu ska jämföra elände och elände.

BRA OCH DÅLIGT

9 superdåliga, 3 halvdåliga och 6 okej ämnen fann jag i mitt nuvarande handtvål Bliw Vitsippa Svanenmärkt. Jag ger inte så mycket för denna svan faktiskt.                              Nu blir det bara bättre! Jag kollade på massor av sidor med giftria eko-produkter och bestämde mig för att ge några alternativ på bra tvålar. Jag köpte duschtvålen från Vermont Soap och tvålen från Oliva nu återstår bara att se om produkterna håller måttet!

Mångsidig bubblare från Vermont Soap Organics

acpeppermintmagic16oz_2273

Innehåller: Ekologisk Kokosolja, Ekologisk Jojobaolja, Ekologisk olivolja, Eterisk olja som innehåller limonene (sådär), Aloe vera och Rosmarin. Finns i 5 olika dofter.

119 kr/437 ml dvs ca 27 kr per 100 ml på clearlife.se

 

 

 

Värsta lyxtvålen från Pure Thoughts

naturlig-tval-coffee-bean-shea-butter-pure-thoughts

Innehåller: Olivolja, Vatten, Kokosolja, Palmolja, Ricinolja, Kaffebönor och Sheasmör. Finns i 15 (!) olika dofter.

49 kr/100 g (ganska dyrt) på classyorganic.se

 

 

 

 

En budgetvariant från Oliva

Innehåller: Olivolja, mineralsalt, vatten

Pris: 25 kr för 125 g (20 kr/100 g) på jordklok.se

oliva_oliveoil_soap

2 thoughts on “Börjar i badrummet

  1. Bra där! Jag strävar också efter giftfri hudvård (ja, giftfritt allt egentligen) Jag smörjer mig med mandelolja eller kokosolja. Mandeloljan gillar jag bäst och ena katten också. Då kommer han som ett skott och slickar på mina ben.. det gjorde han aldrig förr när jag smörjde mig med giftiga grejer.. När det gäller shampo och tvål tycker jag Urtekrams produkter är bra och Naturligtivis. Lycka till

Kommentera

