Det första minnet

bok3_107994562

Just nu cirkulerar mitt huvud runt begravningar. Inte direkt upplyftande kanske. Jag ska sjunga på en begravning nu den 11e april och jag läser också Kristian Gidlunds bok ”I kroppen min” som ju bekant handlar om död. När man börjar tänka i de här banorna känner jag mig lite knäpp. Allt blir så stort och samtidigt så litet. Skrämmande fast ändå häftigt. Igår pratade jag om Mr. Right om världens undergång. Han menar att det vore supercoolt att få vara med om jordens undergång, just för att det funnits så otroligt många människor som undrat hur det kommer sluta och vi isåfall skulle vara de få som faktiskt visste vad som hände. Det tycker inte jag.

Hursomhelst. Den första gången jag spelade på en begravning hade jag en annan spelning på kvällen, ett mingel för kostymnissar som firade att de hade tjänat extra mycket pengar. Det kändes så overkligt banalt. Jag hade hellre gjort en begravning till, helt ärligt. För en begravning är den känsligaste konsert du kan ge. När musiken fyller en funktion har den också förutsättningar att bli som bäst, komma riktigt nära och beröra.

Nu blir det lite hakuna matata och kretsloppstankar. Och det är väll egentligen bra – att inte bara tänka på räkningar, matinköp, vem som sa vad och vem man borde ringa. Vi är med om så otroligt många små stunder under ett liv, våra hjärnor måste sortera bort, men jag börjar tänka att man kanske kan hitta saker som man inte trodde att man mindes. Yoga, säger jag bara! Man vet aldrig vad som dyker upp då. Lite som när man ser något från sin barndom och så plötsligt minns man en massa saker. Jag försöker minnas mitt första minne. Vilket är ert?

Jag har två.

Jag äter en rågad matskedar salt och raketkräks över hela soffan.

Jag sitter i solen på asfalten framför vår port. De vuxna bär flyttlådor. Vi ska flytta. Jag har hittat ett fastklibbat tuggummi på marken. Ett riktigt platt, intrampat tuggummi som jag försöker pilla upp för att kunna äta. Pappa säger åt mig att låta bli.

 

2 thoughts on “Det första minnet

  1. Fint skrivet. Jag funderar på mitt första minne, tror de är hopblandade i en salig gröt av känslor och dofter. Men minns en solhatt som satt fast hårt under hakan som jag ville ta av, minns kliande kalasbyxor och varmt. Minns en ljusblå baddräkt som glittrade i solen och hur min gula ankbadring luktade jättegod plast.

Kommentera

