Giftfritt filmtips

En film jag velat se i flera år är Underkastelsen och idag kom jag att tänkte på att Netflix kanske har den. Det gjorde den inte men den fanns på Youtube! Här är del 1:

Den handlar om kemikalier och vad de gör med våra kroppar. Om jag var engagerad och upprörd över det här innan är det INGENTING emot vad jag är nu när jag har sett den. Jag blir å ena sidan så otroligt arg på hur det fortfarande är lagligt att skapa nya ämnen och kemikalier som man inte vet hur de påverkar människokroppen. Man kan omöjligt lägga det här ansvaret på konsumenterna. Det här är en ofrivillig ström av kemikalier vi hela tiden utsätts för och själva måste veja för. Vi kan omöjligt förutsättas ha den här kunskapen när inte ens forskarna vet. Hur kan det normala vara det onormala (produkter med tusentals kemikalier) och det onormala vara det normala? Jag tänkte på det i somras när jag och min kompis Agnes drack äppelmust och konstaterade att den var så dyr bara för att den faktiskt bara innehöll äpplen och vatten. Hallååå? Det är ju det äppelmust SKA bestå av?

Det värsta är väl att även om vi är medvetna så kommer vi inte undan. Efter filmen blev jag sporrad att gå djupare ner i min giftjakt, göra större förändringar, bättre livsval. Framförallt tänker jag på framtiden. Jag som ung tjej är tillsammans med nyfödda och riktigt små barn en av de grupper med högst staplar på farliga ämnen. Det känns ju sådär…

 

Kommentera

