Ognälliga tips

Är det något man måste passa sig för som stickare är det att gnälla. Det är lätt att förvandlas till stereotypen: kvinna med strumpstickor som ondgör sig över sin dumma rygg och/eller dagens dumma ungdomar. En hel del av de stick och hantverksbloggar som jag följer har blivit så himla gnälliga på sista tiden. Så nu tänkte jag gnälla lite över det haha. Det finns verkligen fantastiska stickerskor som åstadkommer helst fantastiska saker med sina händer men jag märker att mina favvobloggar har gått ner sig i någon slags skrivspiral och nu handlar allt plötsligt om alla krämpor, sjukdomar, förkylningar och inspirationssvackor som drabbar dem. Trist.

Old lady knitting 4

Men måste man vara så jävla glad jämnt för att folk ska tycka om en då? De brottas jag med. Jag märker hos mig själv att jag helst inte vill lägga energi på att läsa om andras tappade lust när det gäller min lustfyllda hobby, stickning. Samtidigt känner jag att alla måste få ventilera och vara precis som de känner sig och kanske inte alltid vara sådär My Little Pony- lyckliga hela tiden.

Gnäll är ett gift. Jag gnäller alldeles för mycket. På min dörr har jag en lapp där det står 5 saker som är mina livsregler. Saker jag känner att jag vill vara och bli väldigt bra på i mitt liv. På punkt 5 står det: Gnäll inte om du har sagt ja. Och jag försöker verkligen med det varje liten dag. Om man tackat ja till en spelning som visar sig bli otroligt mycket krångligare än man har tänkt sig, om förutsättningar ändras och man måste släpa 6 stycken fiollådor till exempel är det lätt att bara dras ner och gnääääälla järnet. Så här kommer en lista på hantverksbloggar som fortsätter hålla skenet uppe a la Sound of Music:

50s

1. Handarbetaren – min absoluta favorit hantverksblogg. Fullt med olika hantverk (alltifrån tvåändsstickning till träslöjd). Vacker och ljus blogg med sparsamt med text. Den här bloggen är som balsam för ögonen. http://www.hemslojd-tidningen.se/handarbetaren/

2.  Purl Bee – också en riktig favorit. Ingen regelrättblogg utan mer en sida, skriven av flera personer som är bra på olika saker inom textil. Otroligt snygga mönster som man genast vill sticka, inspirerande bilder och vackra garner. http://www.purlbee.com/

3. Maria Carlander – supersoft tjej som har en personlig och bara genomnajs blogg. Lite stickning, lite drejning och lite livsprat i lagom blandning. http://mariacarlander.blogspot.se/

Kommentera

